*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 24 mars 2012

Bestulen i säkerhetskontrollen

Alla som flyger måste gå igenom en säkerhetskontroll, som bland annat innebär att ens bagage och saker in i kabinen röntgas. Men det är du själv som ansvarar för din väska, kamera, plånbok och telefon mm, så att de inte kommer bort. Något som kan kännas konstigt då du tvingas lämna ifrån dig dina saker. 

I går läste jag en artikel i DN av Rebecka Haimi, som också hänvisar till Göteborgs Posten. Läs artikeln (2012.03.23) eller ta del av den nedan.

Det har nämligen visat sig att trots att lagen kräver att du lämnar ifrån dig personliga saker för att gå igenom en säkerhetskontroll, så har de som utför kontrollen inte har något som helst ansvar för de saker du lämnar ifrån dig. Det kan tyckas att de som utför en kontroll av din person och egendom, där du inte själv kan välja att avstå borde ansvara för dina saker till du får dem tillbaka.

Själv har jag ofta med mig pass, plånbok med pengar, ID-kort och VISA-kort, min iPhone och en rätt dyr klocka som hamnar i en plastback för röntgande. Om jag skulle bli av med något så skulle jag väldigt upprörd, men att få rätt mot flygplats eller försäkringsbolag tycks omöjligt.

Håll uppsikt över dina saker i säkerhetskontrollen. 

Källa: www.dn.se, (2012.03.23)

När resenärer passerar flygplatsens säkerhetskontroll ansvarar de själva för att värdesaker inte kommer bort. Något som kan tyckas motsägelsefullt när de tvingas lämna ifrån sig sakerna. 

Helén Siebing skulle flyga från Landvetter flygplats i Göteborg. I säkerhetskontrollen tvingades hon lämna ifrån sig sin mobiltelefon, när hon gått igenom var den borta. Nu vill ingen ta ansvar för det som hänt. Det skriver GP.

– Jag lämnade först ifrån mig mobilen i handväskan, men blev ombedd att plocka ut den och lägga den separat på bandet. När jag kom ut på andra sidan kontrollen var den borta, säger Helén Siebing till DN.se.

Helén Siebing gjorde både en polisanmälan och en felanmälan till Swedavia, som äger Landvetter flygplats. Polisutredningen är nedlagd och från Swedavia har hon inte hört något.

– Det är jättedåligt att det ska ligga på mitt ansvar att ha uppsikt över mobilen när jag tvingas lämna ifrån mig den. Nu får jag inte veta någonting. Försäkringen täcker inte och Swedavia vill inte prata med mig, säger hon.

Dan Larsson är säkerhetschef på Landvetter flygplats. Han beklagar det som hänt men understryker att oavsett var resenärer befinner sig ansvarar de själva för att hålla reda på sina saker.

– Flygplatsen kan bidra med kameraövervakning och personal på plats, men det är inte personalens uppgift att hålla uppsikt över allas tillhörigheter, säger han.

Swedavia uppmanar resenärer att i största möjliga mån minska stöldrisken av värdesaker. Även om det inte går att hålla uppsikt kan sakerna till exempel täckas över eller på annat sätt döljas när de läggs på rullbandet. När Helén Siebing gick igenom säkerhetskontrollen blev hon tvärtom ombedd att ta ut mobiltelefonen ur väskan.

– Till viss del kan reglerna tyckas vara motsägelsefulla. Jag vet inte vad som hände exakt i det här fallet. Ibland kan det vara svårt att röntga väskan om det är för fullpackad, säger Dan Larsson.

Hur säkerhetskontroller på svenska flygplatser ska fungera är reglerat i EU-lagstiftningar. Swedavia kan inte se något möjligt alternativ till att göra bestämmelserna mindre stöldvänliga.

– Jag kan inte se någon alternativ lösning till hur det ser ut nu. Personalen kan inte hålla alla resenärers saker under uppsikt, säger Mats Paulsson, säkerhetschef för Swedavias verksamhet i Sverige.

Rebecca Haimi
rebecca.haimi@dn.se

2 kommentarer:

  1. Jag förstod inte om det var en medresenär eller någon av personalen som hade stulit, men det kanske hon inte visste

    SvaraRadera
  2. Nä - det framgår inte av artikeln. Oavsett vem det var som tog hennes iPhone, så är det hon själv som hade ansvaret för att ha kontroll över den. Även om den låg i en plastback för att röntgas av personalen.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...